Home

Under alla år jag åkt runt i Champagnes otaliga byar och mött de hängivna vinbönderna har jag ställt frågan om favoritchampagnen deras egen undantagen. Frapperande ofta har svaret varit Deutz Blanc de Blancs. Det är klart att detta framför allt gäller i Côte des Blancs där Deutz närvaro är stor, men även långt från kärnområdet är respekten stor för detta familjemärke. När jag hörde svaret de första gångerna var jag förvånad eftersom Deutz för mig i första hand förknippades med Aÿbaserade Pinotchampagner från hembyn. Det är fortfarande så att jag ännu hellre botaniserar bland olika årgångar av William Deutz både i vit och roséversion trots att firmans mest eftersökta prestigechampagne idag är Amour de Deutz, en blanc de blancs.

Splash Deutz Bdb

Det är verkligen ovanligt och uppseendeväckande hur ett så litet champagnehus kan vara så framgångsrika inom två så olika stilar. Storheten hos Deutz Blanc de Blancs ligger i att den är en av de mest harmoniska cuvéer som finns på marknaden. Ingen av de olika byarna får för stort spelrum. Här finns alltid ett litet personligt stänk av Villers-Marmery i Montagne de Reims tillsammans med toppbyarna i Côte des Blancs. Om man ska lyfta fram någon by som dominerar blir det Le Mesnil-sur-Oger. I min smakvärld anför Mesnil tonen med sin vackra penetrerande parfym och kritiga mineralitet. De andra byarna fungerar som smakbryggor där smöriga och mjuka vaniljtoner fyller i håligheterna och skapar en polerad ultrasofistikerad symfoni i ljusa klara försommarklanger.

Splash Deutz Bdb2

log on to champagneclub.com to read more …

Leave a Reply

