Home

Handen på hjärtat skulle du låta din nyfödde son vara klädd i rosa? Kommer du stolt uppvaktande med en bukett rosa rosor på hans examensdag? Knappast! Ingen färg är så starkt värdeladdad och genusstyrd som den romantiska och mjukt gräddiga färgen rosa. Jag behöver bara gå till mig själv. Jag har aldrig någonsin köpt en rosa pryl, men har alltid blivit knäsvag av rosenkindade blondiner som dresserat sig i skära kreationer. Det finns heller inget mer sensuellt än rosa läppar. Jag får också en pirrig förväntansfull känsla i magen när de japanska körsbärsträden står i full vårblom. Rosa ledartröjan i Giro d´Italia är allt annat än fånig och Sicilianska brunbrända machomän i Palermo har Italienska ligans snyggaste tröjor i ljust gräddtårterosa. Rosa Pantern är mitt favoritdjur och sammantaget måste jag motvilligt erkänna att jag trots allt gillar färgen rosa, vilket för en riktig man, till och med i feminina Sverige, är allt annat än politiskt korrekt. Roséchampagne då? Är den också tjejig och politiskt inkorrekt för oss män? Det tog ett tag innan vi fattade varför de stirrade på oss, men jag och min fotograf Pål Allan blev ofta betraktade som ett suspekt kärlekspar när vi under våra första resor till champagne beställde in en roséchampagne till middagen efter våra tuffa arbetsdagar. Så även på plats i Champagne finns seglivade fördomar kring detta vins laddade symbolvärde.

vit valborg hos Juhlin120430_1914

För det första måste vi slå fast att roséchampagne i verkligheten knappast är gräddrosa med dominans av vitt. De flesta roséchampagner har istället en grund av olika röda nyanser med inslag av brunt, blått eller gult mot orange. Jag är ledsen att göra er besvikna men riktigt läppstiftsrosa champagne existerar inte. På sista tiden har istället flera helt röda roséchampagner dykt upp. Champagner som i ärlighetens namn borde klassas som mousserande rödviner. Eftersom det inte finns någon sådan appellation och heller inte någon exakt mätbar gränsdragning kring hur röd en roséchampagne får vara, så klarar de mörkaste exemplaren alltid sig undan med en varning innan de dyker upp om möjligt än mörkare året därpå. Färgen är psykologiskt viktig för hur man uppfattar ett vin och roséchampagne har ett mycket bredare färgspann än sina vita kusiner och färgar också vår smak mer påtagligt om uttrycket tillåts. Alldeles för många män har fått för sig att roséchampagner inte kan vara seriösa just på grund av färgen och precis lika många, oftast kvinnor, föredrar kategoriskt roséchampagne just tack vare den aptitretande kvinnligt appellerande färgen. Personligen anser jag att det finns precis lika stor mängd fantastiska och mediokra roséchampagner som vita, dock nästan alltid till ett något högre pris.

2013-05-18 20.03.29

A translation of the article will be avaliable shortly.

För att läsa hela artikeln behäver du vara medlem i champagne Club och inloggad.

Leave a Reply

