Home

Du har väl inte missat detta värkanda ansikte på 2 506 billboards & 256 ad shields i Stockholms buss- & tunnelbanesystem?!

RICHARD JUHLIN Blanc de Blancs Non-Alcoholic Sparkling Wine finner du på Systembolaget for 89 sek eller i en välsorterad matbutik & saluhall nära dig.

Richard Juhlin non-alcoholic 2015

Richard Juhlin Blanc de Blancs non-alcoholic 0%, ett elegant alkoholfritt mousserande vin. Richard Juhlin Blanc de Blancs non-alcoholic är ett elegant franskt mousserande vin med krispig syra, balanserad fräschör och toner av lime och gröna äpplen. Vinet har en residualsockerhalt på 53 grams/liter. Vinet är lagrat en kort tid på små ekfat och sedan avalkoholiserat med en patenterad metod som lämnar kvar vinets naturliga aromer och karaktär.

Richard Juhlin Blanc de Blancs Non-Alcoholic Sparkling Wine

Vinet är framtaget i samarbete med världens främste champagneexpert Richard Juhlin och säljs under hans namn. Hans unika smak- och doftsinne har gett honom stjärnstatus och det är med stolthet vi lanserar detta alkoholfria mousserande vin tillsammans med honom.

RICHARD JUHLIN OM PROCESSEN Jag var initialt väldigt tvivlande till att det gick att göra anständiga alkoholfria viner, men eftersom jag verkligen såg den potentiella marknaden framför allt internationellt, men även på hemmaplan bestämde jag mig för att göra mitt yttersta och i slutändan är jag nöjd med resultatet. En av anledningar var att jag fick fria händer att gå för högsta möjliga kvalitet utan hänsyn till pris. Mitt arbetssätt när jag skapade den här cuvéen har jag lärt mig hos Krug där jag varje år försökt återskapa en Grande Cuvée. Den viktigaste grundprincipen är att leta efter renhet och fräschör före uppenbar mognad och storslagenhet. Alltså tvärtemot de flesta som gör alkoholfria viner där man oftast letar efter maximal kraft av rädsla att förlora smak när alkoholen avlägsnas. RJ blanc de blancs är på egen hand en elegant och frisk skapelse med behaglig naturlig restsötma och en lätt krämig mousse. Grundtonerna som var svårast att bevara var en frisk vårdoftande blommighet, citrus och Granny Smithäpplen ihop med en stenig mineralitet. Alltså har jag siktat så nära en blanc de blancs från champagne som man kan ifrån Limoux.

TASTING NOTE: ‘Blanc de Blancs är en typ av vin, gjord på 100 procent chardonnay druvor, precis som i vårt mousserande vin. Den är riktigt god, om jag får säga det själv, och att vi har lyckats så bra har gjort mig taggad att förverkliga ytterligare idéer.  Nästa sak jag vill titta på är till exempel hur lång tid de olika vinerna ska ligga på ekfat, genom att på plats vara med i processen från druva till slutgiltig produkt. När jag blir nöjd kommer vi att utöka portföljen’.

Läs mer här.

Leave a Reply

